Jag har alltid varit igång med någon typ av träning, ända sen jag var liten. Har även i vuxen ålder fortsatt intresse av träning på olika vis.. Just nu tränar jag på ett gym regelbundet och vid några tillfällen såg jag en tjej i 20-års åldern som tränade med sin personliga tränare. Tjejen heter Yara och har Downs syndrom.

Jag blev nyfiken, och frågade hennes personliga tränare, Emilia Widengren om vilken träning och vilket upplägg de hade tillsammans.

Alla mina frågor resulterade i en intervju med Emilia som jag vill delge er här.

Visst är det suveränt bra, att få en sån här möjlighet att få ett eget individuellt träningsupplägg!

2016-01-06

TRÄNING FÖR PERSONER MED DOWNS SYNDROM

Intervjuare; Margareta Lunde-Martinson
Personlig tränare; Emilia Widengren

1. Träning, är det bra för personer med Downs Syndrom?
Ja absolut är det bra med träning för personer med Downs Syndrom. Att få röra sig och belasta kroppen på olika sätt kommer att vara bra för alla människor alltid. Träningen hjälper till att stärka skelettet och bibehålla god rörlighet, hjälper hjärtat att hållas starkt och öka/bibehålla en god förbränning i kroppen vad gäller muskelmassa. Det finns givetvis fler bra saker som kommer med träning. Inte minst att man blir piggare och med en rolig träning skapas även lycka och självförtroende.
2. Vilken typ av träning tycker du?
När det gäller just personer med Downs Syndrom gäller det att finna övningar som passar just den personen. Precis om det gör med viken person som helst. Då personer med Downs Syndrom har en ökad hälsorisk inom vissa hälsoområden så vill vi givetvis utmana hjärtat. Även jobba med stora muskelgrupper så att förbränningen bli så hög under pass men även efter passet, efterförbränning.
3. Nu har du tränat Yara i ca 12 veckor, vad ser du för skillnad före och där hon är idag?
Jag och Yara har inte tränat så länge ännu men den största skillnaden är kroppskontrollen. Att hon idag kan tajma slagen, hon gillar att boxas, väldigt bra. Även när vi utför övningar som knäböj med pilatesboll så har hon redan fått en mycket god uppfattning om hur hon skall röra sin kropp utifrån hastighet och teknik. Vilket är jätte roligt att se. Som sagt så har vi inte tränat så jätte länge ännu.
4. Vad var syftet med hennes träning och hur fick ni kontakt?
Syftet var att komma igång att träna på ett gym, då Yara tidigare aldrig gjort detta. Hennes mamma tog kontakt med oss via telefon och vi kom överens om att vi skulle testa en månad för att se hur Yara trivdes mm. Nu har Yara tränat i nästa 3mån. Väldigt roligt att se hur hon känner sig mer och mer trygg att vara i gymmet.
5. Målet med hennes träning?
Målet med hennes träning var och är, att gå ned i vikt samt få hjälp med kosten.
6. Hur ofta tränar hon?
Det varierar lite från vecka till vecka men jag finns på plats två dagar i vecka för att hjälpa henne med träning i gymmet och en annan kollega i receptionen finns till hjälp en dag för att hjälpa henne in och ut till löpbandet. Så för det mesta blir det 3pass/veckan men det har varierat lite från vecka till vecka. Oftast blir det i alla fall två pass.
7. Personer med Downs syndrom har ju ofta en svag muskel-tonus. Är det något du har märkt hos Yara?
Jag skulle nog vilja säga att det även beror på att hon tidigare inte tränat något. Men ja, det är något som vi jobbar på att förbättra.
8. Intressant om man kan träna upp muskeltonusen vilket leder till en ökad kroppsförbränning. Vad tror du om det?Genom att jobba både med konditionsträning och styrketräning kommer det att ge Yara på sikt en ökad muskelmassa som kommer att öka hennes kroppsförbränning. Man vet inte exakt varför personer med Downs Syndrom har minskad muskelmassa och även ofta har överrörliga leder men absolut att träningen kommer att hjälpa henne. Hjälpa henne att få en ökad livskvalité. Kosten kommer även den att vara mycket avgörande för hennes mål med inre och yttre hälsa.
9. Hur lägger du upp ett träningstillfälle?
Det kan variera ganska mycket, oftast börjar vi med att springa i salen. Det kan variera hur vi springer, olika lekar med koner, bollar el dyl. Yara gillar pilatesboll och box, så det brukar ofta bli något med dem. Knäböj, utfall i olika former och situps tillsammans med lite olika slag. Det blir att vi får gå på dagsformen och ibland har det varit en lång dag i skolan och då blir det lite enklare lekar. Vi brukar oftast avsluta med löpband el cykel.
10. Fungerar kommunikationen mellan er, förstår hon dina instruktioner endast med tal?
Då Yara inte har svenska som modersmål kan det ibland bli lite klurigt med kommunikationen. Vi löser det alltid och Yara har alltid ett leende på läpparna vilket gör det lätt att lösa ev. svårigheter i kommunikationen. Oftast blir det instruktion via både tal, kroppsspråk och att vi gör övningen ihop.

Emilia Widengren
Int. Lic. Personlig Tränare
Löpcoach
3D-Tränare
3D-Tränare Hockey
Mail: emilia.widengren@hotmail.se
Tel: 0733-220 226
Tigeranda Movement