“Tänk att du hade en liten tjattrande apa som satt på din axel och ständigt påminde dig om alla de sätt du inte räcker till på.”

Det kan vara på jobbet, hemma och med dina vänner. Hinner inte med. Allt jag skulle ha gjort. Alla andra har och gör så mycket. Alla har så fint hemma, reser och har trevliga bjudningar. Jag räcker inte till och jag borde göra så mycket mer.

Känner du igen dig? Nästan alla har en sån apa ibland.

Vi är ju olika och våra reaktioner för stress kan också påverka oss på olika sätt. Några blir också oroliga, för allt. Detta beror dels på biologiska orsaker men också miljöfaktorer såklart. Och livet går ju upp och ner, perioder blir det mer stress beroende på vad som sker.

“Oro är den tankemässiga komponenten av vad vi kallar ångest- säger psykolog Ann Kåver.”

Det blir en slags kontrollbehov av att vara förberedd och då förberedd på det allra värsta. Det kan vara en oro inför en presentation på jobbet, gå till tandläkaren eller en fest som väntar. Och många får också till slut svårt att sova.

Många kunniga personer menar på att idag är vi inte så mycket i NUET utan ofta är vi mer i tiden framåt eller bakåt.

Hur kan man då göra?

  1. Skaffa goda vanor. Lättare sagt än gjort men börja med något. Tex sömn, motion, korta pauser med andning 3 ggr/dag
  2. Vad är viktigast? Det är svårt att prioritera när kompassriktningen blir fel. Men stanna upp och tänka på vad som är viktigast för dig i ditt liv är bra. Att göra en prioritering. Vad ger dig energi? Vad är roligt att göra? Är det att vara med din familj? Spela gitarr? Promenader?
  3. Förändra det som inte fungerar. Gör det i fyra steg, #definiera problemet konkret- bryt ner det. #Brainstorma olika lösningar. #Titta på de lösningar du kom på och poängsätt dem 1-10 # Välj en lösning och börja med den.
  4. Medveten närvaro. Gör dig själv mer medveten några gånger om dagen. När du tex ska brygga kaffe- lukta på kaffet, titta på vattnet när du häller, tänk när du trycker på startknappen att den börjar lysa och vilken färg är det. “Fånga in dig själv”- vad gör jag just nu? Hur andas jag?
  5. Var snäll mot dig själv. Prata snällt till dig själv och om dig själv. Självmedkänsla.  “jag gör så gott jag kan” eller “Detta blir bra” Allt positivt du säger och tänker om dig själv lugnar hjärnan.
  6. Acceptera det du inte kan förändra. Är det du känner något du kan förändra eller påverka? Om svaret är ja- gör det. Är svaret nej- släpp det.
  7. Ta bort telefon/datorn någon timme varje kväll eller flera timmar. Det kan ge dig mycket tid över till att göra något annat. Ibland vill man nog inte veta hur mycket tid som läggs på vår kära telefon & dator.

Inte alltid så lätt, men man kan ju börja med något som en start att slippa känna sig stressad och orolig.

Vad kan du börja med?

Ta bort den lilla “apan” som sitter på axeln är ju nästan första steget, eller hur? Eller iaf bli medveten att den är där ibland.

Ta hand om dig- du är viktig!

kram M