Höst- vad innebär det?

Tack för att ni svarade på min lilla instagramstories fråga undersökning- “Om du gillar hösten?”

Och det var övervägande JA på den frågan, härligt att läsa och speciellt idag när jag sitter på kontoret och lyssnar på när regnet smattrar på taket och det är alldeles grått ute. Men jag vet, det finns ju fina höstdagar. Med sol och alla vackra höstlöv som strålar med sina färger. Det älskar jag.

Nu har jag också ställt in mig på att det är höst och att det inom kort blir blir vinter & mörkt, och att det blir mörkt redan vid 16.00.

Men många gillar inte hösten, eller mörkret som följer med hösten. Många får ju också höstdepressioner och vad kan vara bra att tänka på då? Det blir ju mindre ljus och några känner av detta men många kan också få vårdepressioner när det blir ljusare ute. Så det är helt enkelt så att vi reagerar på för lite ljus eller för mycket ljus.

Och jag tror de flesta av er redan vet att det är bra att passa på att vara ute när det är ljust ute, äta och sova bra och att röra på sig fysiskt. Eller hur?

Jag vet också att många av brukarna får höstdepressioner.

När jag arbetade som LSS-Ssk så var det väldigt vanligt att brukarna fick sina nya och annorlunda beteenden, varje höst och nånstans in i november märktes det tydligt.

Och nästan varje gång hade vi som arbetade i nätverket runt brukaren, glömt bort hur det var förra hösten-och vi blev liksom förvånade att brukaren fick detta beteendet-igen!

Beteenden som tex irritation, äter sämre, protesterar, vill inte göra aktiviteter som hen tycker är roligt i vanliga fall (som under vår o sommar) sover sämre, drar sig undan.

Att få årsrelaterade depressioner som det också kallas, vill jag påminna om och vad kan vi som finns i nätverket göra för brukaren?

1. Vara medveten om att det är vanligt förekommande och att det också finns nerskrivet i dokumentationen om brukaren har haft det tidigare, och vad var symtomen på det.

2. Försök att vara utomhus varje dag när det är ljust ute. Passa på att ta en promenad på lunchen är ju superbra. Tillskott av D-vitaminer?

3. Vad äter brukaren? Det är bra att få i sig mer frukt och grönsaker. Omega 3 som finns i fisk och nötter. Titta gärna på matglad appen- http://www.matglad.nu/?p=26952där finns det många bra tips på bra mat! Eller måltider i gruppbostäder (LSS) https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/maltider-i-vard-skola-och-omsorg/gruppbostad-lss

4. Sömnen- hur sover brukaren? Sover hela tiden eller knappt något alls? Kanske hjälpa hen till bra sömn strategier så att det blir lättare att sova.  Avslappningsövningar innan man ska lägga sig? Taktil beröring?

5. Att ha roligt och vara med kompisar som hen gillar. Vad tycker hen om att göra som gör hen glad? Är det att lyssna på musik eller se en film? Finns det någon aktivitet som kan locka extra mycket till glädje- dans?

6. Avlastning. När en höstdepression kommer smygande så kan brukaren behöva avlastas med sina vanliga krav som ställs och som finns i strukturen. Det kan vara tvätt eller städ eller inköp av mat tex. Otroligt viktigt att ni i arbetsgruppen pratar om detta och kommer överens om HUR OCH VAD?

7. Pedagogiska. Kommunicera med rätt hjälpmedel med brukaren om detta. Ta hjälp av pedagoger/ arbetsterapeuter om HUR ni kan prata med brukaren om detta. Så att brukaren kan förstå varför hen mår så här och vad som är bra så hen mår bättre. Att förstå varför och vad som kan göra så jag mår bättre underlättar för oss alla.

Lycka till med ditt viktiga arbete!

Kram M

Hösten är här